Proef met aanleveren 'Bewijs van in leven zijn' via een app

In mei 2021 test Shell Pensioen het gebruik van een app waarmee gepensioneerden in het buitenland het Bewijs van in leven zijn aanleveren.
Tot nu toe was het nodig om een formulier door een bevoegde instantie in te laten vullen. Een groep van 100 geselecteerde personen (SSPF) ontving een brief waarin zij ook de mogelijkheid kregen om het Bewijs van in leven zijn via de app aan te leveren.
Bij het gebruik van de app komt geen papierwerk meer kijken en het is niet nodig om bij een bevoegde instantie langs te gaan.

De app is klantvriendelijk, snel, eenvoudig én veilig
We verwachten dat het aanleveren van het Bewijs van in leven zijn met de app binnen 5 minuten geregeld kan zijn. Iets wat voorheen een groot deel van de dag in beslag kon nemen. Een deel van de geselecteerde personen bellen we na met een aantal vragen. Zo krijgen we inzicht in de waardering voor de app. Op basis van de antwoorden kunnen we het proces zo mogelijk verder verbeteren.

Op dit moment kunnen alleen de 100 geselecteerde personen de app gebruiken
U kunt alleen het Bewijs van in leven zijn aanleveren via de app als u een e-mail ontving waarin u de app als mogelijkheid werd aangeboden.

Bent u geselecteerd? Zo gaat de app in z’n werk
U scant met de app de gegevens van uw paspoort of ID-kaart en uw eigen gezicht. Zo geeft u op een veilige en eenvoudige manier het Bewijs van in leven zijn door. U heeft alleen een smartphone nodig, uw identiteitsbewijs en de QR-code die u van Shell Pensioen via de e-mail ontving.

Zo levert u het Bewijs van in leven zijn via de app ReadID Ready

  1. Download de app ReadID Ready. Heeft u een Android smartphone? Dan vindt u de app op Google Play. Heeft u een iPhone? Dan vindt u de app in de App Store.
  2. Open de app ReadID Ready op een smartphone en scan de QR-code.

Vanaf nu volgt u de stappen in de app: het wijst zich vanzelf
U doorloopt in de app deze stappen:

  1. Scan de voorkant van uw ID-kaart of de pagina met uw pasfoto van uw paspoort.
  2. Scan uw gezicht.
  3. U ontvangt een overzicht van uw gegevens.
  4. U ontvangt een bevestiging van het versturen van het Bewijs van in leven zijn.

Vragen over het insturen van het Bewijs van in leven zijn via de app?
De app kan vragen oproepen, vóór u de app gaat gebruiken, of tijdens het gebruik van de app. Of over de veiligheid ervan. Kijk hieronder of het antwoord op uw vraag erbij staat.

Vragen vóór gebruik app

U hoeft de app niet te gebruiken. U mag ook met het formulier Bewijs van in leven zijn insturen. Shell Pensioen wil ontdekken of u het bewijs met de app sneller en makkelijker kan regelen.

U kunt de hulp inschakelen van een familielid of een vriend met een smartphone.

Is er niemand in de buurt? Dan kunt u ook het formulier gebruiken dat wij u stuurden.

De app werkt op de meeste smartphones. Heeft u problemen bij het downloaden van de app of het scannen van de QR-code? Dan kunt u overwegen om de telefoon van iemand anders te gebruiken. De app wordt alleen gebruikt om het Bewijs van in leven zijn te sturen. De gegevens worden niet op de telefoon opgeslagen. U kunt de app na gebruik verwijderen.

Het kan voorkomen dat uw document nog niet de benodigde chip heeft. Hierdoor kan de app de gegevens van uw document niet lezen. Helaas kunt u dan geen gebruik maken van de app. Gebruik alstublieft het formulier dat wij u stuurden. Alle paspoorten die vanaf 2014 zijn aangemaakt, hebben standaard een NFC-chip. Dit symbool ziet u dan aan de voorkant van uw paspoort en ID-kaart:
symbool NFC-chip

De app is ontwikkeld door onze partner InnoValor. Na het scannen van de QR-code verschijnt het Shell-logo.

Ja, bij andere instanties moet u het Bewijs van in leven zijn apart indienen. Met de app ReadID Ready en de QR-code die u van ons ontving, levert u alleen het Bewijs van in leven zijn aan Shell Pensioen.

Vragen tijdens gebruik app

De ReadID Ready app bekijkt de gegevens van uw paspoort of ID-kaart op de NFC-chip, die u aan de voorkant van uw identiteitsbewijs ziet. Deze chip bevat uw persoonsgegevens en pasfoto die ook zichtbaar zijn op uw document. Ook staat er op de chip extra informatie over de digitale beveiliging en echtheid van het document. Om deze informatie te bekijken moet eerst de zogenaamde Machine Readable Zone van uw document gescand worden. U scant deze informatie met de camera van uw smartphone.

Een QR-code is een soort streepjescode die u scant met uw smartphone. Hiermee krijgt u eenvoudig toegang tot een website of app. Start de app en volg de instructies in de app.

1. U kunt de e-mail printen en dan de code scannen met uw smartphone.

2. U kunt de e-mail openen op uw tablet of pc, of een andere smartphone. Dan scant u met de app op uw smartphone de QR-code op het scherm.

Het scannen van de QR-code is eenvoudig. Probeer alstublieft het volgende:

•  Houd uw telefoon dichterbij of verderaf van de QR-code. De QR-code past in het vierkant op het scherm van uw smartphone.

•  Draai of verplaats uw telefoon om schittering te voorkomen.

•  Staat de QR-code op papier? Dan kan de omgeving te donker zijn. Zet de zaklamp aan of ga naar een lichtere locatie en probeer het opnieuw.

1.  U krijgt de foutmelding ‘verlopen’ als u:
•  Uw gegevens al heeft aangeleverd via de app, of
•  De QR-code vaker dan 3 keer heeft gebruikt, of
•  De QR-code langer dan 30 dagen geleden heeft ontvangen.

Is het nog niet gelukt om het Bewijs van in leven zijn door te geven? Gebruikt u dan het formulier dat u in februari 2021 van ons kreeg.

2. U krijgt de foutmelding ‘in gebruik’ als u de app sluit voordat u klaar bent. Wacht alstublieft 30 minuten en scan opnieuw de QR-code om het Bewijs van in leven zijn door te geven.

Het kan voorkomen dat uw paspoort of ID-kaart nog geen NFC-chip heeft. Dan kan de app de gegevens van uw identiteitsbewijs niet lezen. Helaas kunt u dan geen gebruik maken van de app. Gebruik alstublieft het formulier dat wij u stuurden.

Heeft u een hoesje om uw telefoon of paspoort? Dat kan problemen geven bij het scannen. Probeert u nog eens te scannen, maar dan zonder hoesje.

Door uw gezichtsscan te vergelijken met de pasfoto van uw paspoort of ID-kaart weten we zeker dat u het bent.

Nee, u hoeft niets meer te doen.

Wel kan het zijn dat wij u bellen of e-mailen om u te vragen naar uw ervaringen.

Vragen over veiligheid app

Nee, dat gebeurt niet. Als u de app sluit, zijn de gegevens verwijderd van uw smartphone.

Nee. Uw persoonlijke gegevens worden niet opgeslagen op de smartphone. Als u de app sluit, worden alle persoonlijke gegevens verwijderd.

Om de app te verbeteren, wordt informatie verzameld over hoe u de app gebruikt. Deze gebruiksinformatie bevat geen persoonlijke informatie en de gebruiksinformatie kan niet direct of indirect worden gekoppeld aan een bepaalde persoon. Gebruiksinformatie wordt alleen gebruikt om de kwaliteit van de software te verbeteren.

Het gaat om volgende gebruiksinformatie:
•  Details over uw smartphone, zoals het type, Android/iOS versie en de hoeveelheid geheugen. Er worden geen gegevens verzameld, die uniek zijn voor een bepaalde smartphone.
•  Het type identiteitsbewijs dat is gescand en gelezen, of het scannen en het lezen van de chip succesvol verlopen is, met welk certificaat het identiteitsbewijs op de chip ondertekend is.
•  Informatie over het gebruiksgemak. Zoals de hoeveel tijd die elke stap kostte, het aantal keer dat de app gebruikt is en of alle stappen goed doorlopen zijn.

Om de echtheid van uw paspoort of ID-kaart te controleren, bekijkt de app ReadID Ready de persoonlijke gegevens die op de NFC-chip van uw identiteitsbewijs staan. Deze gegevens gebruiken we om u te herkennen en vast te stellen of u nog leeft.

Het gaat onder andere om:
•  Uw voor- en achternaam, geboortedatum, geslacht, nationaliteit en pasfoto.
•  Het documentnummer, het land van afgifte en de verloopdatum van uw paspoort of ID-kaart.

De persoonlijke gegevens worden binnen 50 dagen verwerkt. Tot die tijd worden uw persoonlijke gegevens opgeslagen. Na het verwerken worden de gegevens verwijderd.

Shell Pensioen bewaart daarna alleen de gegevens die in het formulier worden gevraagd. En de de technische gegevens worden onthouden: bijvoorbeeld het tijdstip waarop u uw Bewijs van in leven zijn aanleverde.

Uw persoonlijke gegevens worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd. Shell Pensioen houdt zich in alle gevallen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Meer informatie hierover vindt u in ons privacy statement.